授与動詞を用いた文型の導入場面
兵庫県豊岡市
谷口 裕
中学校2年生の2学期以降、教科書の中に授与動詞を用いた文型(第4文型)が出てくる。その中で授与動詞"show"を用いて、この文型を導入してみた。
間接目的語である「人」のところに人称代名詞がくる場合、目的格がくることも確認しておいた。
<導入の流れ>
A4サイズの厚手の封筒から、私が中学生の頃実際に使っていた英語の教科書3冊を取り出しながら。
T: These are my English textbooks.
They are very old.
When I was a junior high school student, I used them.
Do you want to see them.
A君の前に行って。
A-kun, do you want to see them?
A-kun: Yes, I do.
A君の前からクラス全体に向かって。
T: I'll show A-kun my English textbooks.
I'll show him my English textbooks.
Here you are.
A-kun: Thank you.
今度はBさんの前に行って。
T: B-san, do you want to see them?
B-san: Yes, I do
Bさんの前からクラス全体に向かって。
T: I'll show B-san my English textbooks.
I'll show her my English text books.
Here you are.
B-san: Thank you.
<板 書>
I'll show him my English textbooks.
人 物
I'll show her my English textboks.
人 物A=人 B=物、物事
show
give
teach
tell
askA B
A B
A B
A B
A B
AにBを見せる
AにBを与える
AにBを教える
AにBを話す
AにBをたずねる
このあと、「人」のところに人称代名詞が来る場合、目的格になることを補足した。