There is [are] 〜. の導入場面
兵庫県豊岡市
谷口 裕
生徒たちにとってなじみのある、英語の教科書の表紙を使って "There is [are] 〜." を導入した。
教師: (教科書の表紙を生徒たちに見せながら。)
Look at the cover of the textbook.
What can you see in this picture?
生徒たち: The earth. Boy. Girl. Jinkoueisei.
教師: O.K. How many girls can you see in this picture?
生徒たち: One.
教師: You can see a girl in this picture.
There is a girl in this picture.
How many boys can you see in this picture?
生徒たち: Two.
教師: You can see two boys in this picture.
There are two boys in this picture.
(まとめて言い聞かせるように。)
There is a girl in this picture.
There are two boys in this picture.
<板書>
There is a girl in this picture.
There are two boys in this picture.
There is [are] 〜 ( + 場所 ).
(________ に)〜がある[いる]。
"artificial satellite"(人工衛星) という語彙も教え、"There are two artificial satellites in this picture."も口頭練習で行った。
「There is [are] のあとには、この世に一つしかない特定のものはきません。」と簡単に説明を加え、"The earth" がこの構文で使用できないことを説明した。